پرسفر ، معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری ایران

ساخت وبلاگ

در کوه آتشگاه بنایی به اسم مهربین یا دژ مهربین یا آتشکده مهربین وجود دارد. این بنا روی کوهی کوچک که به تپه شبیه تر است، ساخته شده که این تپه ها از جنس سنگ های رسوبی است و میان دو ردیف خشت لایه نازکی از نی قرار داده اند تا محکم تر شود. گفته میشود روی پایه های آن در گذشته اتاق هایی وجود داشته که امروزه دیگر از بین رفته اند. این بنا در دوران پهلوی مورد بازسازی قرار گرفت. کوه آتشگاه فعلی در سده مکانی مقدس و محل دفن طهمورث پیامبر بوده که در حدود سدهٔ ششم پیش از میلاد بنا بر گفتهٔ طبری زندگی می کرده است. این معبد قدیمی دارای تونل مخفی به کهندژ خمینی شهر (بخشی از اصفهان) بوده و یکی از مراکز مهم نگهداری گنجینه ها در زمان حمله اسکندر مقدونی به ایران به شمار می رفته است.

یکی از قدیمی ترین عکس های کوه آتشگاه اصفهان که در آن تقریبا چیزی از بنای اصلی تخریب نشده بود را میتوانید ببینید

آتشگاه

پرسفر ، معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری ایران...
ما را در سایت پرسفر ، معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نویسنده porsafar بازدید : 406 تاريخ : دوشنبه 31 مرداد 1401 ساعت: 15:28

شمالی ترین شهر گیلان، همسایه دیوار با دیوار کشور آذربایجان و زیبا ترین شهر مرزی ایران، بدون شک آستار می باشد. این شهر ترکیبی دریا، کوه، جنگل و ساخته های دست بشر است که در گذشته های دور خط مقدم مقابله حکومت وقت ایران در برابر نفوذ کمونیسم بوده اما امروزه آستارا شریان کوچک اما حیاتی بازرگانی چمدانی ایران به اروپا است. پس قطعا سفر به این شهر بسیار لذت بخش خواهد بود.

 

گردنه حیران

دیدنی های آستارا را با معروف ترین جای آن شروع میکنیم. گردنه حیران حدفاصل تونل خروجی اردبیل تا آستارا که چهل کیلومتر است قرار دارد و یکی از زیبا ترین جاده های ایران است. این جاده زیبا از یک طرف مشرف به دره و از طرف دیگر به کوه محدود شده است. در انتهای دره گله های گوسفند را میبینید و در ارتفاعات زنبور های عسل را. البته اگر شانس داشته باشید و مه غلیظ میدان دید شما را خیلی کم نکرده باشد.

گردنه-حیران

پرسفر ، معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری ایران...
ما را در سایت پرسفر ، معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نویسنده porsafar بازدید : 121 تاريخ : چهارشنبه 26 مرداد 1401 ساعت: 14:21

احتمالا شما هم رشت را فقط جایی برای تفریح میدانید. اما این شهر علاوه بر مکان های تاریخی بسیار، جاهای تقریحی زیادی نیز دارد که احتمالا شم از آن بی خبر هستید. چون این شهر از چند هزار سال قبل وجود داشته و اثبات این ادعا آثار باستانی مارلیک و املش است.

موزه و خانه میرزا کوچک خان

میرزا در اتفاقات انقلاب مشروطه‌، تصرف تهران، جنگ با روس‌ها و انگلیسی‌ها و مبارزات داخلی نقش پررنگی داشته است. محله استادسرای رشت که از قدیم محل زندگی خانواده پدری میرزا بوده، امروزه بعنوان موزه مورد استفاده قرار میگیرد. در طبقه اول همواره کتاب های مرتبط با نهضت جنگل، انقلاب مشروطه و گیلان به فروش میرسد. در طبقه فوقانی نیز لوازم زندگی همچون گهواره میرزا کوچک خان با قدمت ۱۵۰ سال، سلاح‌ کمری، ظروف غذا، رادیو، دوربین عکاسی، تلفن و کتاب‌های قدیمی، ظروف قدیمی، اسناد تاریخی و… برای بازدید عموم قرار داده‌اند. در ایوان هم تصاویری از میرزا کوچک خان و اعضای جنبش جنگل روی ستون‌ها نصب شده است.

موزه-و-خانه-میرزا-کوچک-خان.

پرسفر ، معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری ایران...
ما را در سایت پرسفر ، معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نویسنده porsafar بازدید : 194 تاريخ : سه شنبه 25 مرداد 1401 ساعت: 16:57

شوشتر، شهر رمز و راز تاریخ ایران و از اولین تمدن های ایران باستان است. قدمت این شهر به اولین تمدن ایران، یعنی عیلام میرسد که طبق برخی گمانه زنی ها احتمالا شوشتر همان آدامدن، یکی از شهر های عیلام است. یافته های تاریخی این مکان، تایید کننده همین موضوع است و به نظر میرسد قدمت این شهر بالای 10 هزار سال است. بهترین زمان برای بازدید از این شهر، در زمستان است که هوای مدیترانه ای دارد.

 

سازه های آبی شوشتر

سازه های آبی شوشتر که بعنوان بزرگترین مجموعه صنعتی ایران باستان شناخته میشود، از عجیب ترین مکان های تاریخی خوزستان و حتی مکان های تفریحی خوزستان به حساب می آید. چون این سازه در مجاورت بخش تاریخی شوشتر استان خوزستان قرار دارد و قدمت آن به دوران ساسانیان برمیگردد البته بعضی مورخان نیز معتقدند پایه های این مجموعه عظیم در دوران هحامنشیان ریخته شده و به مرور زمان کامل تر شده. از طرفی دیگر سازه های آبی شوشتر نشان دهنده نبوغ بالای مهندسان ایرانی بوده که توانسته اند به این خوبی منابع آبی را مدیریت کنند و دیدن این شاهکار برای هر بیننده قطعا جذاب است.

سازه-های-آبی-شوشتر

بند میزان

قسمت اصلی سازه های آبی شوشتر، همین بند میزان است. وظیفه بند میزان تقسیم آب رود کارون بین گرگر و شطیط است. این بند با استفاده از سنگ و ساروج ساخته شده و شاهکار، آن جایی است که یکی از دهانه های بند به این منظور ساخته شده که اگر دبی آب کارون، به بیش از مقدار معینی رسید، با استفاده از این دهنه، باقی آب به سمت رودخانه شطیط هدایت شود.

بند-میزانکانال داریون

همان طور که در قسمت قبل گفته شد رود کارون دو شاخه اصلی دارد. شطیط و گرگر. نهر داریون در واقع از شاخه های فرعی شطیط است که شهر شوشتر را دور میزند و دوباره به شطیط برمیگردد. اطراف این نهر مناظر بسیار زیبایی وجود دارد که بهتر است دیدن آنرا از دست ندهید.

کانال-داریون

پرسفر ، معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری ایران...
ما را در سایت پرسفر ، معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نویسنده porsafar بازدید : 173 تاريخ : پنجشنبه 27 مرداد 1401 ساعت: 13:39

یزد اولین شهر خشتی دنیا و دومین شهر تاریخی جهان است که به شهر بادگیر ها، عروس کویر، دارالعلم و شهر دوچرخه ها معروف است و مکان های دیدنی یزد و مشخصا مکان تاریخی یزد از جمله جاذبه های کشور هستند.

مجموعه امیرچخماق

مجموعه امیرچخماق شامل میدان، تکیه، بازار، آب انبار و مسجد است که ساخت این مجموعه دیدنی که به جرات برجسته ترین جای تاریخی یزد است، مربوط به دوران تیموی و جلال الدین امیرچخماق، حاکم وقت در قرن نهم میشود.

مجموعه-امیرچخماق-یزد

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد در یکی از محله های قدیمی یزد ساخته شده و شامل یک ایوان مرتفع، دو شبستان، دو گرم خانه، گنبدخانه، دو پایاب و یک صحن بزرگ به شکل مستطیل و 6 ورودی میشود.

مسجد-جامع-یزد

برای دیدن سایر جاهای دیدنی یزد، روی لینک مورد نظر کلیک کنید

بافت تاریخی یزد، جایی که زمان ایستاده است

پرسفر ، معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری ایران...
ما را در سایت پرسفر ، معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نویسنده porsafar بازدید : 199 تاريخ : دوشنبه 31 مرداد 1401 ساعت: 16:11

شاید از نظر شما هم بندر عباس یک شهر خیلی معمولی و کم اهمیت و بدون مکان دیدنی خاصی باشد؛ اما بندر عباس که در گذشته بندر گمبرون شناخته میشده، از مهمترین راه های ارتباطی تجاری اقتصادی ایران با خارج بوده هست. از اینرو شهرت این شهر به این موضوع، باعث شده کمتر به جاذبه های گردشگری آن پرداخته شود. اما اگر با ما همراه باشید، میتوانید مکان های دیدنی بندرعباس را بهتر بشناسید و در سفر برای دیدن آنها و استفاده از مکان های تفریحی بندرعباس برنامه ریزی کنید.

 

معبد هندوها

پرستشگاه بت گواران در سال 1210 قمری در دوران محمدحسن خان اسعدالملک، حاکم وقت، از محل جمع آوری هدایای هندوها توسط تاجران هندی که در سال 1300 تا 1344 شمسی در این شهر سکونت داشته و کار میکردند ساخته شد. معبد هندوها اصلا هیچ شباهتی به بناهای ایرانی ندارد و در ساخت آن از معماری هندی الهام گرفته شده که باعث شده یکی از خاص ترین جاهای دیدنی و تاریخی بندرعباس یا حتی ایران باشد. استفاده از لاشه سنگ، ملات گل و ساروج، سنگ های مرجانی خاک و گچ های ضخیم ماده و گچ لویی در ساختار این بنا که از مهمترین نقاط فرهنگی بندرعباس و بین ایران و هند بوده، به چشم میخورد.

معبد-هندوها

چشمه آب گرم گنو

چشمه آب گرم گنو در کوهی به همین نام قرار دارد که با 2347 متر ارتفاع مانع عبور بخار دریا شده و دلیل اصلی شرجی بودن بندرعباس نیز همین کوه گنو است. البته هوا در ناحیه خود کوه بسیار بسیار نسبت به اطراف بهتر است. چشمه گنو حاوی هیدروژن سولفوره و کلر است و با دمای بالایی که دارند، باعث شده حیوانات و گیاهان معدودی در آن زندگی کنند. مثلا ماهی ای بسیار کوچک و سریع به نام آوینیوس گینویس (که فقط در این منطقه است) یا گیاهانی به نام مهرخوش، بادام وندلیو و پامچال صخره ای از موجودات این منطقه از ایران هستند. تمام عوامل گفته شده باعث شده اند که چشمه و کوه گنو در کنار سایر جاذبه های گردشگری بندرعباس تبدیل به یکی از جاهای تفریحی بندرعباس شوند.

چشمه-آب-گرم-گنو

 

منطقه حفاظت شده گنو

این منطقه با آب و هوای معتدلی که دارد، برای آن ناحیه بسیار تعجب برانگیز است و همین باعث بوجود آمدن پوشش گیاهی وسیعی در آن شده. این منطقه که 43 هزار هکتار وسعت دارد و از 50 تا 2037 متر ارتفاع، از سال 1351 تا 1354 تبدیل به منطقه حفاظت شده گردید. اما به علت غنای طبیعی این محیط، یک پارک ملی نام گرفت که اکنون یکی از 9 ذخیره گاه زیست کره در ایران است. در این منطقه انواع زیادی از گیاهان و حیوانات زندگی میکنند.

منطقه-حفاظت-شده-گنو

پرسفر ، معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری ایران...
ما را در سایت پرسفر ، معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نویسنده porsafar بازدید : 110 تاريخ : چهارشنبه 26 مرداد 1401 ساعت: 16:11

مشهد یک مقصد بسیار خوب برای توریست ها میباشد. چون هم از نظر زیارتی حرم امام رضا در این شهر وجود دارد و هم از نظر سیاحتی مکان های تفریحی مشهد بسیار فراوان هستند. این شهر، دومین شهر پهناور ایران پس از تهران محسوب میشود که بواسطه پایتخت بودن در زمان افشاریان و داشتن موقعیت جغرافیایی و طبیعی خوب و حضور مشاهیر بزرگ، همواره مورد توجه بوده است.

حرم امام رضا

از جمله مکان های دیدنی مشهد، بارگاه امام هشتم است که همه مسافران حتی برای یک بار هم که شده از این محل بازدید میکنند. سازه های این حرم مقدس از دوران پیش از صفویان و دوران تیموری و خیلی دوره های دیگر ساخته شد. اما شاه طهماسب صفوی بود که حرم امام رضا را بسیار گسترش داد. با توجه به این توضیحات، حرم امام رضا را میتوان از اصلی ترین جا های دیدنی مشهد دانست.

حرم-امام-رضا

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد در جنوب حرم رضوی و به دستور گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ در مجاورت حرم امام هشتم ساخته شد. این مسجد بدلیل کاشی کاری های زیبایی که دارد، از مکان های بسیار پر بازدید مشهد محسوب میشود و گردشگران بسیاری را به خود جذب میکند.

مسجد-گوهرشاد

بازار رضا

بازار رضا که از جاهای تفریحی و تاریخی مشهد به حساب می آید در فاصله کمی از حرم مطهر و باب الرضا و در ابتدای خیابان امام رضا قرار دارد. این بازار علاوه بر اینکه یکی از قدیمی ترین بازار های مشهد برای عرضه سوغات و صنایع دستی است، معماری سنتی زیبایی نیز دارد.

بازار-رضا

آرامگاه نادرشاه افشار (باغ نادری)

قوام السلطنه در اواخر عهد قاجار و در سال 1145 قمری، با ساختن آرامگاهی جدید از خشت و گل در مکان آرامگاه های ویران شده قبلی و انتقال استخوان های او از تهران به این مکان، آرامگاه جدیدی برای نادرشاه ساخت. انجمن آثار ملی ایران در سال 1335 خورشیدی تصمیم گرفت آرامگاه باشکوه تری در آن مکان احداث کند که در سال 1342 باغ نادری که حال حاصر میبینیم، ساخته شد. آرامگاه نادر شاه افشار از جمله مکان های تاریخی مشهد است که در نزدیکی حرم مطهر امام رضا قرار دارد.

آرامگاه-نادرشاه-افشار

آرامگاه شیخ بهایی

آرامگاه شیخ بهایی، این دانشمند برجسته قرن 10و11 در داخل حرم مطهر و کمی بعد تر از رواق امام خمینی قرار دارد. روی سنگ قبر این عالم، پوششی شیشه ای قرار گرفته که آنرا از استهلاک حفظ میکند. این مکان 100 متری که با آینه کاری های بسیار و کتیبه های خوشنویسی تزیین شده، در زمان حیات وی محل تدریسش بوده و اکنون تبدیل به آرامگاه شیخ بهایی شده است.

آرامگاه-شیخ-بهایی

مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو

این مدرسه که بیش از 100 حجره دارد توسط عباسقلی خان بیگلربیگی به دستور شاه سلیمان صفوی در سال 1045 احداث شد. بنای مدرسه در دو طبقه و چهار ضلع دارای چهار ایوان به سبک معماری عهد صفویه از آجر ساخته شده و با کاشی کاری و مقرنس کاری زیباسازی شده.مدرسه-علمیه-عباسقلی-خان-شاملو

گنبد سبز

آرامگاه شیخ مومن استرآبادی که با گنبدی 8 ضلعی و 4 ایوان در زمان صفویه و به دستور شاه عباس ساخته شده است. دیدنی بودن این مکان بدلیل ایوان و طاق نمای زیبا و همچنین کاشی کاری های چشم نواز آن است.

گنبد-سبز-مشهد

پرسفر ، معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری ایران...
ما را در سایت پرسفر ، معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نویسنده porsafar بازدید : 112 تاريخ : چهارشنبه 26 مرداد 1401 ساعت: 16:07

شهر کرمانشاه بزرگترین شهر کردنشین کشور با حدود 4000 جاذبه تاریخی است که ما طی این مقاله با عنوان مکان های دیدنی کرمانشاه، جاهای دیدنی کرمانشاه از جمله مکان تاریخی و تفریحی آنرا برای شما شرح میدهیم. شما با سفر و دیدن مکان های تاریخی کرمانشاه، میتوانید به خوبی تاریخ ایران را لمس کنید و با رفتن به مکان های تفریحی کرمانشاه، از هوای خنک و طبیعت بکر آن لذت ببرید.

 

طاق بستان

از معروف ترین مکان های توریستی که مجموعه ای از سنگ نبشته ها، سنگ نگاره ها و دو طاق بزرگ و کوچک است. روی سنگ های طاق ها، صحنه تاجگذاری خسرو پرویز، اردشیر دوم و شاهپور دوم و سوم حجاری شده است. وجود چشمه در این کوهستان، بر زیبایی این مکان افزوده. طاق بستان در شرف ثبت شدن در فهرست میراث جهانی یونسکو بود، اما مغازه های اطراف مانع بزرگی برای این کار شدند و تا به امروز هنوز این اتفاق نیفتاده است.

طاق-بستان

پارک کوهستان

پارک کوهستان در نزدیکی طاق بستان، با دو آبشار مصنوعی و نورپردازی زیبا یکی از بزرگترین و سرسبز ترین پارک های توریستی و مکان های تفریحی کرمانشاه است. این پارک، بام کرمانشاه بوده و بدلیل داشتن دو غار اشکفت، مکان مناسبی برای کوهنوردان نیز میباشد.

پارک-کوهستان

بیستون

مجموعه تاریخی بیستون از جمله مکان های تاریخی کرمانشاه است که در شهر بیستون و در دامنه کوهی به همین نام قرار دارد و ساخت آن به دوره هخامنشیان برمیگردد. این بنا چون در مسیر جاده ابریشم بود و شرایط آب و هوایی مناسبی نیز داشت، باعث شد مورد توجه پادشاهان قرار گیرد و بیش از 150 اثر تاریخی در بیستون بر جای بماند.

بیستون

غار پراو

غار پراو که 40 سال پیش کشف و دومین اثر طبیعی کرمانشاه نام گرفت، بعلت اینکه بزرگترین غار عمودی دنیا بود به اورست غار های جهان لقب گرفت. غار پراو در کوهی به همین نام میان کوه بیستون و طاق بستان قرار دارد و از جمله مکان های تفریحی کرمانشاه است. پَراو به معنی پر آب است. امروزه غار های عمیق بسیاری در دنیا کشف شده اند، اما وجه تمایز اصلی این غار، دهانه آن است که در ارتفاع 3000 متری قرار دارد.

غار-پراو

تکیه معاون الملک

ساخت تکیه معاون الملک بیش از 100 سال پیش توسط حسین خان معین الرعایا شروع و بعد ها به همت حسن خان معین الملک تکمیل شد. این تکیه که از مکان های مذهبی کرمانشاه به حساب می آید، میزبان مردم در عزاداری ها میباشد که شامل بخش زینبیه با دو درب برای بانوان و حسینیه و عباسیه برای مردان است. کاشی کاری قسمت مردان بی نظیر است و بیشترین تابلو-کاشی ها در قسمت بانوان است. دلیل اصلی زیبایی این کاشی کاری ها هم طبیعی بودن رنگ های به کار رفته است. در قسمتی از تکیه معاون الملک موزه پوشاک و مردم شناسی پذیرای عموم مردم میباشد.

تکیه-معاون-الملک

موزه پوشاک و زیورآلات

همان طور که گفته شد، موزه پوشاک و زیورآلات در بخش عباسیه و در ضلع جنوبی قرار دارد و شامل لباس های محلی و پوشاک مردم کرمانشاه میشود. لباس های محلی مردم پاوه، گیلانغرب، هرسین، قصر شیرین و سایر شهرستان های استان کرمانشاه در این موزه به نمایش گذاشته شده اند. این موزه را میتوان از جاهای دیدنی کرمانشاه البته بیشتر از نظر تاریخی آن در نظر گرفت.

موزه-پوشاک-و-زیورآلات

موزه مردم شناسی

این موزه نیز در ضلع جنوبی قسمت عباسیه قرار دارد که در سال 69 بنا شده. این موزه شامل 29 ویترین است که شامل اشیای قدیمی، صنایع دستی، پوشاک و آثاری با مضامین فرهنگی و اجتماعی هستند. همچنین وسایل قدیمی کشاورزی، دامپروری، شکار، بافت گیوه، وسایل نگارش و کتابت، وسایل روشنایی و نمونه‌هایی از نساجی نیز در این موزه قابل مشاهده هستند.

موزه-مردم-شناسی

تالاب هشیلان

نام این تالاب از دو کلمه کردی هشی به معنی مار و لان به معنی لان گرفته شده و یک منطقه شکار ممنوع است. زیرا این تالاب محل زندگی بسیاری از مار ها بویژه مار آبی و چلیپر است. این تالاب بیش از 100 جزیره از 100 متر مربع تا یک هکتار دارد. که با افزایش دبی آب تالاب بعضی از این جزایر به زیر آب میروند.

تالاب-هشیلان

پرسفر ، معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری ایران...
ما را در سایت پرسفر ، معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نویسنده porsafar بازدید : 103 تاريخ : چهارشنبه 26 مرداد 1401 ساعت: 15:53

شهر شیراز که شهر شعر و عطر بهارنارنج است و بعلت داشتن جاذبه های فراوان، همیشه مکان های دیدنی شیراز مقصد سفر بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است. جاهای دیدنی شیراز بسیار زیاد است، اما در سفر به شیراز تعدادی از آنها را حتما باید ببینید. باغ های شیراز و حتی خود شهر، در اردیبهشت ماه از عطر نارنج آکنده میشوند و هر گردشگری را مسحور خود میکند. وجود تخت جمشید در زمره مکان های تاریخی شیراز یا سایر مکان های تفریحی شیراز، این شهر را تبدیل به مقصدی جذاب برای گردشگران کرده است.

 

حافظیه

حافظیه در قبرستان خاک مصلی که حدود 2 هکتار وسعت دارد قرارد گرفته است. صحن های محتلف آن توسط تالار از یکدیگر جدا شده اند و قدمت تالار حافظیه که 56 متر طول، 8 متر عرض و 20 ستون سنگی با ارتفاع 5 متر دارد، به دوران زندیه باز میگردد. سبک معماری حافظیه نیز به همان دوران زندیه و هخامنشیان شباهت بسیاری دارد. حافظیه از برجسته ترین جاهای دیدنی شیراز، یا به طور دقیق تر جاهای تاریخی شیراز به شمار می آید.

حافظیه

سعدیه

مدفن جناب سعدی این شاعر گرانقدر در باغ دلگشا قرار دارد که در اطراف این آرامگاه بزرگان دیگری نیز طبق وصیت خودشان به خاک سپرده شده اند. این مکان که اکنون به نام سعدیه شناخته میشود، در ابتدا خانقاه وی بوده و اواخر عمر خود را در آن میگذراند. کریم خان دستور داد تا بنایی در مقبره سعدی بنا کنند و از آن زمان تاحالا مرمت هایی روی آن انجام شده که آرامگاه فعلی در سال 1330 با زیربنای 258 متر ساخته شد. سعدیه نیز به مانند حافظیه از برجسته ترین جاهای دیدنی شیراز، یا به طور دقیق تر جاهای تاریخی شیراز به شمار می آید.

سعدیه

آرامگاه شاه چراغ

آرامگاه شاه چراغ مربوط به پسر امام موسی کاظم و برادر امام رضا و از مکان های مذهبی شیراز است که در سده ششم قمری در دوران اتابکان فارس ساخته شد که بعد ها در زلزله شیراز ویران گشت؛ اما به همت اهالی مجددا بازسازی شد. آرامگاه شاه چراغ با کاشی کاری های زیبا، آینه کاری، انواع خطوط عربی و فارسی در بارگاه و حوض و درخت در حیاط، جذابیت ظاهری زیادی را ایجاد کرده. دو در اصلی در شمال و جنوب آرامگاه و دو در فرعی مشرف بازار حاجی و مسجد عتیق، مدخل های این آرامگاه هستند.

شاه-چراغ

مسجد جامع عتیق

قدیمی ترین مسجد شهر که دارای 6 در ورودی است و به آن مسجد جمعه یا آدینه نیز میگویند. بنای مسجد جامع عتیق در سال 281 قمری و در دوران عمرولیث صفاری روی عبادتگاهی ساخته شده که مشخص نیست آن عبادتگاه مربوط به کدام دوران بوده. در سال 752 شاه اسحاق اینجو ساختمانی برای نگهداری و تلاوت قرآن کریم درست کرد که به آن دارالمصحف میگویند. مسجد جامع عتیق به دلیل جذابیت های بصری که دارد، از بهترین جاهای دیدنی شیراز است.

مسجد-جامع-عتیق

ارگ کریم خان

اصلی ترین یادگار دوران زندیه در سال 1767 و 68 میلادی به دستور کریم خان با به کار گرفتن بهترین معماران و مصالح ساخته شد. کریم خان پس از برگزیدن شیراز به پایتختی، ارگ کریم خان را برای زندگی انتخاب کرد و این اسم نیز به همین دلیل است. در دوران قاجاریه از ارگ کریم خان بعنوان محل زندگی فرمانداران محلی استفاده میشد، اما متاسفانه حکمرانان پهلوی بعنوان زندان از آن استفاده کردند که باعث شد خسارات زیادی بر این بنا وارد شود. از سال 1350 ارگ کریم خان به اداره فرهنگ و هنر بازسازی شده و امروزه در حال بازسازی است تا بعنوان موزه بزرگ فارس استفاده شود. ارگ کریم خان از جمله مکان های تاریخی شیراز است.

ارگ-کریم-خان

عمارت شاپوری

عمارت شاپوری در دوران پهلوی در بین سال های 1310 تا 1315 توسط یکی از بزرگترین معماران شیرازی بنا شد. مساحت این باغ 4635، و زیر بنای ساختمان دو طبقه آن 840 متر مربع است. سبک معماری عمارت متناسب با همان دوران است. مالکیت این عمارت باشکوه تا دهه هفتاد در اختیار عبدالصاحب شاپوری از تجار معروف شیرازی بود اما در سال 1378 پس از اینکه این عمارت چند سال متروکه رها شده بود، توسط سازمان میراث فرهنگی استان فارس خریداری شد و امروزه این مجموعه شامل رستوران، کافی شاپ و نمایشگاه آثار فرهنگی و هنری استان فارس میباشد که قابل بازدید برای عموم مردم است.

عمارت-شاپوری

دروازه قرآن

از معروف ترین جاذبه های شیراز که در دوران عضدالدوله دیلمی بین دو کوه چهل مقام و باباکوهی ساخته شده و جاده اتصال شیراز به مرودشت است. در بالای این دروازه قرآنی قرار دارد که مسافرانی که از شهر خارج میشوند، از زیر قرآن عبور کرده تا باصطلاح در پناه قرآن باشند. این دروازه در دوران کریم خان بارسازی شد و دو جلد قرآن بالای اتاق که روی آن ساخته بود قرار داد. که این قرآن ها به قرآن هفده من شهرت دارند و امروزه در موزه پارس قرار دارند. بنایی که امروزه با نام دروازه قرآن میشناسیم، در حقیقت چیزی نیست که در بالا تعریف کردیم. چون آن دروازه قرآن به دستور رضاشاه تخریب شد و در سال 1328 بنای امروزی با فاصله کمی از قبلی و البته عریض تر ساخته شد. در نزدیکی دروازه قرآن چند جاذبه دیگر از جمله مقبره خواجوی کرمانی، باغ نما و حافظیه قرار دارند. 

دروازه-قرآن

آرامگاه خواجوی کرمانی

از دیگر شاعران نامداری که مقبره وی در ابتدای جاده شیراز اصفهان و دامنه کوه صبوی قرار گرفته است. چشم انداز آرامگاه خواجوی کرمانی بدلیل قرار گرفتن در دامنه کوه، چشمه رکن آباد و داشتن چشم انداز دروازه قرآن بی نظیر است. این آرامگاه در سال 1315 به همت اداره فرهنگ استان فارس ساخته شد و نکته عجیب آنست که روی مقبره سقفی زده نشده و سنگ قبر حالت برآمده دارد. البته بعد ها در سال 1337 یک اتاق در قسمت شمالی مقبره ساخته شد که امروزه فرهنگسرای خواجوی کرمانی است.

آرامگاه-خواجوی-کرمانی

باغ جهان نما

از باغ های تاریخی و چشم نواز که حتی در اشعار حافظ نیز از آن صحبت به میان آمده. در دوران حکومت آل اینجو و آل مظفر و تا دوران صفویه این باغ سرسبز و پر رونق بوده اما بعد از پایان حکومت صفویان بعلت ناامنی این باغ رو به ویرانی رفت تا اینکه کریمخان علاوه بر بازسازی، عمارت وسط آن را نیز بنا کرد. این عمارت هشت ضلعی، دو طبقه ساخته شده و دارای چهار شاه نشین و چندین اتاق است با نمای آجری و پنجره های چوبی که امروزه با پنجره های آهنی جایگزین شده اند.  این باغ در دوران قاجاریه محل پذیرایی از مهمانان حکومتی بوده و در حال حاضر در اختیار صدا و سیمای شیراز قرار دارد.

باغ-جهان-نما

پرسفر ، معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری ایران...
ما را در سایت پرسفر ، معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نویسنده porsafar بازدید : 141 تاريخ : چهارشنبه 26 مرداد 1401 ساعت: 15:48

تبریز، شهری بزرگ در منطقه آذربایجان است که به دلیل موقعیت مهمی که داشته، بخصوص قرار گرفتن بر سر جاده ابریشم، همواره مورد توجه بسیاری بوده و امروزه مکان های دیدنی تبریز مکان های تاریخی تبریز، بسیار زیاد باشند. جاهای دیدنی تبریز شامل بازار ها، کوهستان ها و ... میشود. همچنین در برهه ای از زمان بزرگان زیادی در این شهر بوده اند که باعث شده اکنون مکان های تاریخی و مقبره بزرگان در این شهر فراوان باشد.

 

بازار تبریز

این بازار یک کیلومتری در سال 1193 بر اثر زلزله کاملا تخریب شد. اما در اواخر حکومت زندیه و عصر قاجار توسط معماران ایرانی بازسازی شد. بازار تبریز نمونه بارز محیط تجارت و زندگی اسلامی است. چون تلفیقی از سازه های آجری به هم پیوسته، آرایش مغازه ها، تعداد زیادی مسجد و مدرسه و تیمچه، طاق های مرتفع و سراهای بازرگانی در آن به کار رفته است. بازار تبریز که از مکان های تاریخی تبریز محسوب میشود در میان عالی قاپو، مسجد جامع و مهران رود قرار دارد. این دو بخش بوسیله پل های چوبی که در امتداد راسته بازار قرار دارند، به یکدیگر متصل میشوند

معماری این بازار به صورتی است که اکثر تیمچه ها و سرا های بازار سه طبقه بنا شده اند. طبقه بالایی برای استراحت، طبق پایینی بعنوان انبار و طبقه میانی برای تجارت استفاده میشوند. همچنین راسته های اصلی توسط راسته های فرعی به هم متصل شده اند که در فضای خالی آنها تیمچه ها و سرا ها قرار دارند. محل تقاطع راسته ها را به صورت گنبد در آورده اند که زیباترین گبند، تیمچه مظفریه و بزرگترین آن گنبد تیمچه امیر است و تمامی این عوامل باعث شده اند که بازار تبریز از برجسته ترین جاهای دیدنی تبریز به حساب بیاید

بازار-تبریز

مسجد کبود

مسجد جهانشاه، عمارت، مظفریه یا گوی مسجد (همان مسجد کبود به ترکی) در زمان قراقویونلوها در سال 870 قمری با ظرافت خاصی بنا شده. از زیبایی های آن میتوان به تنوع و ظرافت کاشی کاری، رنگ لاجوردی و فیروزه ای برای کاشی های معرق، طرح های زیبای هندسی و اسلیمی و استفاده از خطوط ثلث، نستعلیق و نسخ اشاره کرد که باعث تمایز با سایر مساجد شده که از این رو به آن فیروزه اسلام نیز گفته میشود. مسجد کبود در کنار مسجد خانقاه، صحن، کتابخانه مجموعه مظفریه را تشکیل میدادند که پس از زلزله سال 1193 از آن مجموعه فقط همین قسمت باقی مانده است. 

مسجد-کبود

ارگ علیشاه

ارگ علیشاه با 700 سال قدمت، بلند ترین و قدیمی ترین دیوار تاریخی کشور میباشد و یکی از قدیمی ترین مکان های تاریخی تبریز محسوب میشود. شروع ساخت این بنا در سال 718 در هنگام وزارت علیشاه با هدف ساختن آرامگاه بزرگی در صحن مسجد علیشاه و توقف آن در سال 739 همزمان با فرو ریختن سقف بنا و مرگ علیشاه بود. این بنا که به گفته مورخان تنها بنای مرتفع تبریز بوده و از دور دست ها هم به راحتی قابل مشاهده بوده، در هر دوره کاربری متفاوتی داشته. مثلا در دوران قاجاریه حصاری دور آن کشیده اند و آن را به انبار غلات و مهمات نظامی تبدیل کردند که به همین دلیل از آن زمان به ارگ علیشاه تغییر نام داد.

ارگ-علیشاه

موزه آذربایجان

از دیگر مکان های دیدنی تبریز، میتوان به موزه آذربایجان اشاره کرد. این بنا در زمینی به وسعت 2400 متر مربع و سه طبقه ساخته شده که پس از موزه ملی ایران، دومین موزه باستان شناسی کشور است. این مجموعه بیش از 12000 قطعه از اشیای قیمتی از تمام دوران را در خود جای داده که 2300 قطعه از آن به ثبت رسیده و بدلیل کمبود فضا، همه ی اشیای قیمتی در معرض دید نیستند. در طبقه همکف موزه آذربایجان آثار مربوط به قبل از اسلام وجود دارد. در سالن نمایش طبقه اول، اشیای بجا مانده از تمدن نیشابور در قرن چهارم قرار دارد که شناسه اصلی آن لعاب سفید رنگ با نقش و نگار های اسلامی و خط کوفی است.

موزه-آذربایجان-تبریز

مسجد جامع تبریز

مسجد جمعه یا مسجد جامع کبیری نام های دیگر مسجد جامع تبریز هستند که از مهم ترین و قدیمی ترین مساجد و مکان های دیدنی تبریز به حساب می آیند. ساختار این بنا به صورتی است که دور تا دور بازار تبریز را گرفته. طی تحقیقات انجام شده، ساخت مسجد جامع تبریز مربوط به حکومت سلجوقیه و قرن 5،6 قمری است. متاسفانه قسمت هایی از این بنا من جمله چند طاق آن در زلزله سال 1193 تخریب شد. البته پس از مدتی فردی به نام حسینقلی خان دنبلی که حاکم این منطقه در اوایل دوران قاجار بود، آنرا ترمیم کرد. قدیمی ترین بخش این مسجد شبستان وسیعی شامل طاق و گنبدهایی برفراز ستون‌های هشت‌گوش آجری است که زینت‌بخش آن گچ‌بری‌های ظریف و هنرمندانه‌ دوره‌ روادیان (مقارن سلجوقیان) است. در قسمت دیگر مسجد جامع تبریز، محراب وجود دارد که بر فراز طاق آن کتیبه ای با تزئینات گچبری به خط کوفی وجود دارد که مربوط به ایلخانان مغول میشود. مناره های سه لایه مسجد جامه تبریز به هنگام ورود، نظر هر بیننده ای را به خود جلب میکند.

مسجد-جامع-تبریز

مقبره الشعرا

گورستان قدیمی شهر تبریز در محله سرخاب که از بیش از 400 فرد معروف از حکیم اسدی طوسی گرفته تا استاد شهریار، همگی در  مقبره الشعرا به خاک سپرده شده اند. علت آن، تبدیل شدن شهر تبریز به مرکز حکومت اتابکان در قرن ششم بود. در آن زمان تنها مکان آرام برای شاعران، همین مکان بوده. این مکان نیز در زلزله 1193 متروکه شد. اما در سال 1350 شمسی، مسابقه ای برای طرح یک بنای یادبود در این محل برگزار شد و طرح غلامرضا فرزانمهر انتخاب شد. این طرح نمادی از هنر سنتی و معماری مدرن است که با ارتفاع بلند خود، به خوبی خودنمایی میکند. مقبره استاد شهریار در میان این مجموعه بیش از 30 متر ارتفاع دارد.

مقبره-الشعرا

 

.

پرسفر ، معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری ایران...
ما را در سایت پرسفر ، معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نویسنده porsafar بازدید : 136 تاريخ : يکشنبه 23 مرداد 1401 ساعت: 13:34

تهران بواسطه آنکه در دوره های بسیاری پایتخت کشور بوده، از نظر مکان های دیدنی و تفریحی بسیار غنی است که ما در این مقالات مکان های دیدنی شمال تهران و همچنین مکان های تاریخی شمال تهران را بررسی میکنیم. شمال تهران از مکان هایی است که بخاطر قرار گرفتن در دامنه کوه های البرز بسیار سرسبز و خوش آب و هواست و مکان های بسیار زیادی برای بازدید دارد.

 

دارآباد

از محله های قدیمی تهران که بین کوه توچال و محله ی اقدسیه قرار دارد. در این ناحیه موزه تاریخی دارآباد از مکان های پرمخاطب است. همچنین پارک دارآباد با داشتن رود های دارآباد و کهنه دارآباد به علاوه هوای مطبوع، قطعا محل مناسبی برای بازدید است

دارآّباد

دربند

دربند محله ای قدیمی در شمال باغ سعد آباد با هوای بسیار سرد و اکثرا بارانی با مردمی که هنوز به زبان تاتی صحبت میکنند. یکی از بهترین مکان های کوهنوردی، کوه راهی است که از دربند آغاز شده و به آبشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا ختم میشود. در این کوه، یک تندیس کوهنورد نیز وجود دارد که در نوع خود جذاب است

دربند

میدان و بازار تجریش

از جاهای دیدنی تهران و قدیمی ترین محله های شمال تهران که در انتهای خیابان ولی عصر قرار دارد. میدان تجریش معروف به قله تهران، در مرکز شمیرانات واقع شده. این مکان نیز بعلت قرار گرفتن در دامنه کوه در طول سال آب و هوای به نسبت خنکی دارد

تجریش

پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه از مکان های تقریحی تهران و از قدیمی ترین پارک های واقع در شمال تهران در انتهای خیابان نیاوران، فیضیه و امیدوار که به پارک سنگی جمشیدیه هم معروف است. این پارک منظره بسیار دلربایی بخصوص در فصل های بهار و پاییز دارد و بعلت نزدیکی بیش از حد به کوه، همیشه اولین مکان شروع برف و باران است

پارک-جمشیدیه

کاخ سعدآباد

این کاخ جذاب در کوه پایه توچال و دره همیشه سرسبز دربند قرار دارد. مجموعه ی سعد آباد در حصار رشته کوه البرز، تجریش، گلابدره و ولنجک قرار دارد که در ابتدا خیلی بزرگ نبوده، اما با ترکیب شدن با باغ های اطراف، در حال حاضر مساحتی بالغ بر یک میلیون و صد هزار مترمربع دارد. کاخ سعد آباد که از مکان های تاریخی شمال تهران محسوب میشود، محل سکونت تابستانی شاهان قاجار بوده و دارای 8 در به صورت زیر است

نظامیه که رضاخان بیشتر از آن وارد میشده؛ زعفرانیه؛ خیایان دربند که محمدرضا بیشتر از آن استفاده میکرده؛ میدان دربند؛ دو در جعفرآباد؛ رودخانه؛ کاخ سفید

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران در دوره قاجار و پهلوی در کنار روستایی به اسم گرده وی که در نیاوران (شهرستان شمیرانات فعلی) قرار داشت، ساخته شده است. این بنا در فضایی به وسعت 9000 متر مربع و دو طبقه و نیم در ابتدا به منظور محلی برای پذیرایی مهمان های خارجی ساخته شد اما پس از پایان ساخت تبدیل به محل سکونت محمدرضا پهلوی و خانواده اش، و بعد از آن ییلاق فتحعلی خان قاجار شد. 

کاخ-نیاوران

گلابدره

این محله قدیمی و خوش آب و هوا شمال تهران در شمیرانات بین امام زاده قاسم، دره دربند، کوه و بزرگراه شهید چمران است. این دره در ارتفاع 1800 متری بخاطر داشتن مسیر کوهستانی، همیشه پذیرای کوهنوردان زیادی است. دلیل نامگذری این دره به گلاب دره، وحود درختان سیب گلاب فراوان است. از دیگر جذابیت های این منطقه 22 هکتاری یک آبشار کوچک است.

گلابدره

درکه

از دیگر محله های شمال تهران که نزدیک محله های ولنجک و اوین قرار دارد. این محله شامل مسجد جامع، حسینیه و امام زاده و بازارچه است و اکثر اهالی قدیمی درکه از نسل امام زاده سید محمد والی هستند. این مکان با داشتن کوه و یک رودخانه، تفرجگاه بسیار مناسبی برای اوقات فراغت میباشد

درکه

پرسفر ، معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری ایران...
ما را در سایت پرسفر ، معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نویسنده porsafar بازدید : 139 تاريخ : يکشنبه 23 مرداد 1401 ساعت: 13:06